Ongevallen verzekering Nationale Sportkampen

De leukste sportkampen van Nederland

ONGEVALLENVERZEKERING

NATIONALE SPORTKAMPEN

Nationale Sportkampen is gevestigd aan de Havenstraat 180, 1401 EM in Bussum en bereikbaar via 035-5445330 of info@nationalesportkampen.nl.  Het Kamer van Koophandel registratienummer is 5575 8746.   

Een ongevallenverzekering afsluiten is verplicht bij deelname aan de Nationale Sportkampen. In sommige gevallen valt een sportkamp onder een reisverzekering met bijzondere dekking en in andere gevallen onder een ongevallen verzekering. U kunt voor 7,50 euro per dag (met een maximum van 32,50 per kamp) een ongevallenverzekering via de Nationale Sportkampen afsluiten voor de kampen in Nederland en buiten Nederland. Het afsluiten van een ongevallenverzekering kan tot en met twee werkdagen voor aanvang van het kamp. Hieronder kunt u de voorwaarden lezen. Het is niet mogelijk om een ongevallenverzekering af te sluiten voor de deelname aan een toernooi.
 

1 WIE ZIJN ER VERZEKERD?

 

1.1 Alle deelnemers en begeleiders van de op uw polisblad genoemde reis. Zij moeten wel allemaal een vaste woonplaats hebben en ingeschreven zijn in een bevolkingsregister.

1.2 Wie zijn er voor Aansprakelijkheid verzekerd?
- u en andere deelnemers;
- deelnemers aan de groepsreis.
 

 

2 WAAR BENT U VERZEKERD?

2.1 Op uw polisblad staat waar u verzekerd bent. Er zijn twee mogelijkheden. U heeft dekking voor:
- Nederland, België en Luxemburg en tijdens trips van maximaal 48 uur hierbuiten, of
- Europa, inclusief de Azoren, de Canarische Eilanden, Madeira, Algerije, Egypte, Israël, Libanon, Libië, Marokko, Syrië, Tunesië en heel Turkije. U bent in andere landen in de wereld ook verzekerd tijdens trips van maximaal 48 uur.
- Deelnemers van het Barcelonakamp hebben Europese dekking. 
 

 

3 WANNEER IS UW VERZEKERING GELDIG?

Het begin en het einde van de dekking staan vermeld op uw polisblad en/of uw boekingsformulier. U heeft alleen dekking als de hele kampduur (heenreis, verblijf en terugreis) is verzekerd.

 

Begin
3.1 De dekking van uw verzekering begint op het moment dat
- u; en/of
- uw bagage; en/of
- medeverzekerde; en/of
- de bagage van een medeverzekerde; voor een reis de woning in Nederland verlaat.

Einde
3.2 De dekking van uw verzekering eindigt op het moment dat
- u; en/of
- uw bagage; en/of
- medeverzekerde; en/of
- de bagage van een medeverzekerde; terugkeert in de woning in Nederland. De dekking eindigt ook op de einddatum die op uw polisblad staat. Daarna vergoeden wij geen schade meer. Behalve als uw reis langer duurt door onvoorziene vertraging buiten uw wil. Dan blijft de dekking geldig tot het eerst mogelijke tijdstip van terugkeer in uw woning.

Uw dekking verlengen
3.3 Wilt u de dekking van uw verzekering verlengen? Dan zien wij uw verzoek als een aanvraag voor een nieuwe verzekering. Behalve als uw reis langer duurt door onvoorziene vertraging buiten uw wil. Dan blijft de dekking geldig tot het eerst mogelijke tijdstip van terugkeer in uw woning.

Maximale reisduur
3.4 Voor reizen in Nederland, België en Luxemburg heeft u maximaal 90 aaneengesloten dagen dekking. Buiten Nederland heeft u maximaal 180 aaneengesloten dagen dekking. Ook als u meerdere reisverzekeringen heeft gelden deze maximale aaneengesloten perioden.
 

 

4 WAARVOOR BENT U VERZEKERD?

De hieronder genoemde verzekerde gebeurtenissen moeten hebben plaatsgevonden tijdens de looptijd van uw verzekering.

Personenhulpverlening
4.1 U bent verzekerd voor personenhulpverlening. Dat betekent dat wij hulp verlenen bij: 
- ziekte, ongevallen of overlijden van u of een medeverzekerde;
- het toezenden van medicijnen, kunst- en hulpmiddelen;
- het overmaken van geld in noodgevallen.

Telefoonkosten
4.2 U bent verzekerd voor telefoongesprekken die u heeft met de Europeesche Hulplijn en andere telefoongesprekken die te maken hebben met een gebeurtenis. De gebeurtenis moet wel door de verzekering gedekt zijn.

Buitengewone kosten
4.3 U bent verzekerd voor schade die u lijdt:
- door overlijden, ziekte of een ongeval van u of een meereizende verzekerde;
- door een onvoorzien langer verblijf in het buitenland  na de oorspronkelijke datum waarop u zou terugreizen door:
- werkstakingen bij het vervoersbedrijf waarmee u reist;
- lawines,
- abnormale sneeuwval,
- bergstortingen,
- natuurgeweld,
- mist.
- voor het bijwonen van een begrafenis of crematie van een niet meereizende huisgenoot of familieleden in de 1e of 2e graad;
- voor uw terugkeer naar Nederland voor ernstige ziekte of een ernstige verwonding door een ongeval van een niet meereizende huisgenoot of familieleden in de 1e of 2e graad.

Bagage
4.4 U bent verzekerd voor diefstal, beschadiging en verlies van bagage en reisdocumenten. U bent alleen verzekerd voor bagage en reisdocumenten als u heeft gekozen voor Combinatie 2.

Diefstal van bagage uit of vanaf een vervoermiddel
4.5 U bent alleen verzekerd voor diefstal van bagage uit of vanaf een vervoermiddel als:
- het voertuig goed was afgesloten en er sporen van inbraak aanwezig zijn;
- de bagage was opgeborgen in:
- een afzonderlijke, afgesloten (koffer)ruimte van een personenauto of motor;
- de achterbak van een personenauto die u met een hoedenplank of rolhoes heeft afgedekt;
- een kampeerauto, bestelbus, bestelauto of caravan. De bagage mag van buitenaf niet zichtbaar zijn;
- de bagageaanhangwagen of vouwkampeerwagen;
- een goed afgesloten harde bagagebox of skibox. De box moet goed op het vervoermiddel vastzitten, zodat iemand deze niet gemakkelijk kan stelen. Deze voorwaarden gelden niet tijdens een korte rust- of eetpauze als u onderweg bent.

Kostbaarheden
4.6 U bent alleen verzekerd voor diefstal van kostbaarheden uit een vervoermiddel als u:
- de kostbaarheden daar heeft opgeborgen omdat u in een tent overnachtte.
- het vervoermiddel een kampeerauto of caravan is. Deze moet op het moment van de diefstal als vakantieverblijf in gebruik zijn en op een kampeerterrein staan. De camper of caravan goed zijn afgesloten en er moeten sporen van inbraak aanwezig zijn.
In alle andere gevallen is diefstal van kostbaarheden uit een vervoermiddel niet verzekerd.
4.7 U bent niet verzekerd voor diefstal van kostbaarheden die op een vervoermiddel lagen of aan het vervoermiddel waren vastgemaakt.

Reisdocumenten
4.8 U bent niet verzekerd voor diefstal van reisdocumenten uit of vanaf een vervoermiddel.

Sport
4.9 U bent standaard verzekerd voor schade tijdens de reis door:
- het sleeën door kinderen tot 14 jaar,
- schaatsen,
- langlaufen,
- duiken.
Als u voor Combinatie 2 heeft gekozen ben u ook  verzekerd tijdens de beoefening van:
- wintersport;
- bergsport;
- luchtsport, zoals parachutespringen, ballonvaren, zweefvliegen, parapente, sport-, ultralight- en microlightvliegen;
- watersport, zoals rafting, canyoning flottage, Hydrospeed, skyboot, wildwaterkanoën en wedstrijdzeilen op zee;
- overige sporten, zoals vechtsporten, rugby, wielerwedstrijden en wedstrijden te paard.

Geneeskundige kosten
4.10 U krijgt de kosten voor een geneeskundige en tandheelkundige behandeling vergoed zolang de dekking van uw verzekering geldig is. Dit geldt alleen voor de kosten die u maakt binnen 365 dagen na het begin van de behandeling.

4.11 Voor vergoeding van een behandeling tijdens een buitenlandse reis, is het noodzakelijk dat de behandeling niet kan worden uitgesteld tot u terug bent in Nederland.

4.12 Kunt u aantonen dat een geneeskundige of tandheelkundige behandeling noodzakelijk is door een ongeval?
Dan bent u ook verzekerd voor noodzakelijke nabehandelingen in Nederland. Dit geldt alleen voor de kosten die u maakt binnen 365 dagen na het ongeval. De verzekering moet wel geldig zijn op het moment dat het ongeval plaatsvond.

Ongevallen
4.13 U bent verzekerd als u overlijdt of blijvend invalide wordt als gevolg van een ongeval tijdens de reis. Het overlijden of de blijvende invaliditeit moet direct en alleen het gevolg zijn van een ongeval.
 

 

5 WAT KRIJGT U VERGOED?

Hoeveel krijgt u maximaal vergoed? Dat vindt u in onderstaand dekkingsoverzicht. De verzekerde bedragen in het overzicht zijn in euro’s en gelden per verzekerde per reis. Is dit anders, dan staat dat erbij. Met kostprijs bedoelen wij dat wij de schade volledig vergoeden.

Wij vergoeden de kosten in artikel 5 alleen:
- als u hiervoor toestemming heeft gekregen van SOS International;
- als ze onvoorzien zijn;
- als ze redelijk en noodzakelijk zijn.

Overlijden
5.1 Overlijdt u tijdens uw reis? Dan vergoeden wij:
- de kosten van het vervoer van uw lichaam naar Nederland of de kosten van de begrafenis of crematie in het buitenland en de extra kosten van de overkomst en terugreis van familieleden en huisgenoten. Hiervoor krijgen uw nabestaanden maximaal het bedrag dat het had gekost om uw lichaam naar Nederland te vervoeren;
- de extra verblijfskosten en extra reiskosten van de terugreis van de overige meereizende verzekerden; 
- reiskosten in Nederland naar en van de plaats van overlijden. En de kosten van het verblijf van maximaal 2 personen. Dit geldt alleen bij overlijden in Nederland;
- de reis- en verblijfskosten van 1 persoon om een verzekerd familielid bij te staan. Dit geldt alleen als in het reisgezelschap geen ander familielid aanwezig is. Deze persoon heeft tijdens reis en verblijf dezelfde rechten als een verzekerde.

Ernstige ziekte of ongeval
5.2 Wordt u ziek of raakt u gewond? Dan vergoeden wij:
- de noodzakelijke kosten van ziekenvervoer naar Nederland inclusief de noodzakelijke (medische) begeleiding. Het vervoer per ambulancevliegtuig vergoeden wij alleen als daarmee uw leven wordt gered of invaliditeit wordt voorkomen of verminderd;
- de extra terugreis- en verblijfskosten van u en indien noodzakelijk, van 1 meereizend persoon;
- de reis- en verblijfskosten tijdens de terugreis van de meereizende verzekerden als u de bestuurder bent van het vervoermiddel waarmee wordt gereisd en er in het reisgezelschap geen vervangende bestuurder is.
- de reiskosten van de overige meereizende verzekerden of 1 reisgenoot voor het ziekenhuisbezoek aan verzekerde(n);
- als u alleen reist: de reis- en verblijfskosten van 1 persoon voor noodzakelijke bijstand Deze persoon heeft tijdens reis en verblijf dezelfde rechten als u;
- als u verzorger of begeleider bent van kinderen jonger dan 16 jaar of van lichamelijk of geestelijk gehandicapten: de reis- en verblijfskosten van 1 persoon voor noodzakelijke bijstand Deze persoon heeft tijdens reis en verblijf dezelfde rechten als u.

Eerder terug naar Nederland
5.3 Moet u eerder terugkeren naar Nederland? Dan vergoeden wij de extra reis- en verblijfskosten die u moet maken voor uw terugreis naar Nederland. Wij vergoeden ook de kosten voor het terugreizen naar uw bestemming binnen de oorspronkelijke reisduur. Wij vergoeden de kosten in deze gevallen:
- bij overlijden, een ernstige ziekte of een ernstig ongeval van familieleden in de 1e of 2e graad of nietmeereizende huisgenoten;
- bij materiële beschadiging van uw eigendom, woning of bedrijf waardoor het noodzakelijk wordt dat u thuis aanwezig bent;
- als uw waarnemer uitvalt. Dit is de persoon die niet meereist en uw vervanger of (zaak)waarnemer is als u afwezig bent. De naam van deze persoon moet aan ons zijn doorgegeven. Wij vergoeden de kosten alleen als u geen vervangende waarnemer kunt regelen, er een annuleringsverzekering is afgesloten en de daarop verzekerde waarnemer uitvalt door een verzekerde gebeurtenis.

Eerder terug door reisgenoot
5.4 Moet u eerder naar Nederland terugkeren omdat uw reisgenoot de gebeurtenis genoemd in 5.1, 5.2 of 5.3 overkomt? Dan vergoeden wij alleen de kosten:
- als uw reisgenoot een eigen reisverzekering voor de reis heeft afgesloten, en
- als de gebeurtenis door de reisverzekering van uw reisgenoot gedekt is, maar de reisverzekering van uw reisgenoot uw schade niet of niet volledig vergoedt. Een reisgenoot is een persoon met wie u samen een reis of verblijf heeft geboekt. Deze persoon staat niet als verzekerde op uw polisblad vermeld, maar wel op het boekings- of reserveringsformulier.

Langer verblijf in het buitenland
5.5 Moet u langer blijven dan de oorspronkelijke datum van de terugreis? En komt dat:
- door lawines, abnormale sneeuwval, bergstortingen, mist, of ander natuurgeweld?
- door een staking bij het vervoersbedrijf dat de terugreis verzorgt?
Dan vergoeden wij de extra reis- en verblijfkosten die u of een medeverzekerde moet maken.

Verzendkosten van medicijnen en hulpmiddelen
5.6 Heeft u medicijnen of hulpmiddelen nodig? En moeten die worden opgestuurd? Dan vergoeden wij de verzendkosten.
De kosten van douaneheffing en retourvracht worden niet vergoed.

Opsporing, redding en berging
5.7 Wij vergoeden de noodzakelijke kosten van uw opsporing, redding en/of berging als dat gebeurt door een daartoe bevoegde instantie.

Kilometervergoeding
5.8 Wij vergoeden de extra reiskosten met uw vervoermiddel op basis van de ‘Letselschade Richtlijn Kilometervergoeding‘ van De Letselschade Raad (www.deletselschaderaad.nl).

Telefoonkosten
5.9 Wij vergoeden de telefoonkosten van contacten met de Europeesche Hulplijn. De overige gemaakte telefoonkosten vergoeden wij tot het genoemde bedrag in het dekkingsoverzicht.

Schade vakantieverblijf
5.10 Heeft u schade veroorzaakt aan uw vakantieverblijf? Dan vergoeden wij de schade:
- aan het verblijf (en de inrichting van het verblijf) dat u gehuurd heeft of dat u mocht gebruiken. - aan een kluisje dat u (tijdens de reis) gehuurd heeft omdat de sleutel weg is. De schade moet wel hoger zijn dan € 25,- en u moet aansprakelijk zijn voor de schade.

Aftrek verblijfkosten
5.10 Wij verminderen de vergoeding als u door de verzekerde gebeurtenis geld bespaart of terugkrijgt. Ontvangt u van ons een vergoeding voor verblijfskosten? Dan verminderen wij de vergoeding met 10% vanwege de kosten die u bespaart op uw normale levensonderhoud.

Vergoeding bagageschade
5.12 Is uw bagage beschadigd, verloren of gestolen? Dan mogen wij uw bagage herstellen of vervangen. Wij betalen de kosten hiervan. U kunt uw bagage niet aan ons overdragen. Behalve als wij u daar om vragen. Schade aan uw bagage is alleen verzekerd als u heeft gekozen voor Combinatie 2.

Reparatie van bagage
5.13 Is de schade aan een voorwerp te repareren? Dan vergoeden wij de reparatiekosten. Wij vergoeden nooit meer reparatiekosten dan de waarde van het voorwerp voordat dit werd beschadigd. U moet altijd contact met ons opnemen voordat u de beschadigde bagage laat repareren.

Onherstelbare beschadiging, verlies of diefstal van bagage
5.14 Is er sprake van onherstelbare beschadiging, verlies of diefstal van bagage? Dan vergoeden wij:
- de nieuwwaarde, als de bagage niet ouder is dan 1 jaar. U moet wel kunnen bewijzen dat de bagage niet ouder is dan 1 jaar, anders vergoeden wij de dagwaarde;
- de dagwaarde, als de bagage ouder is dan 1 jaar;
- de marktwaarde, als vervanging van de bagage niet mogelijk is.
Van de vergoeding trekken wij de waarde van eventuele restanten af. Een restant is de waarde van de bagage na schade.

Vertraagde bagage
5.15 Komt uw bagage later aan op uw reisbestemming dan bedoeld? Dan vergoeden wij de kosten voor noodzakelijke kleding en toiletartikelen voor de eerste dagen van uw reis. Per verzekerde vergoeden wij maximaal € 250,-. Dit geldt niet als u op weg bent naar het (huis)adres waarin u terugkeert.

Transport van teruggevonden bagage
5.16 Is uw bagage na diefstal of verlies teruggevonden? Dan vergoeden wij de kosten voor het transport van de teruggevonden bagage naar uw woonplaats in Nederland, na toestemming van de Europeesche Hulplijn. De dekking van de verzekering moet wel geldig zijn op het moment dat u de bagage kwijtraakt. Zijn de kosten voor het transport hoger dan de maximale vergoeding die u krijgt bij diefstal of verlies? Dan krijgt u alleen de maximale vergoeding.

Tent
5.17 Kunt u niet meer overnachten in uw tent door een van buiten komend onheil? Dan vergoeden wij de kosten voor het huren van een vervangende tent. Een van buitenkomend onheil is een onverwachte en onvoorziene gebeurtenis die niets met de aard of de kwaliteit van de tent te maken heeft. Zoals diefstal van uw tent.

Gehuurde duik-, winter- en bergsportartikelen
5.18 Wij vergoeden beschadiging, verlies of diefstal van duik-, winter- en bergsportartikelen. Dit geldt ook als u deze artikelen in het buitenland gehuurd heeft.

Reisdocumenten
5.19 Zijn uw reisdocumenten tijdens de reis beschadigd, verloren of gestolen? Dan vergoeden wij de kostprijs van de reisdocumenten en de extra kosten van reis en verblijf, na toestemming van de SOS International. De vergoeding die u hiervoor krijgt, komt bovenop het bedrag dat u krijgt voor schade aan uw overige bagage.

Kostbaarheden
5.20 Zijn uw kostbaarheden tijdens de reis beschadigd, verloren of gestolen? Dan vergoeden wij maximaal de bedragen die genoemd zijn in het dekkingsoverzicht.

Meerdere verzekeringen
5.21 Heeft u meer dan één reisverzekering bij ons afgesloten? Dan krijgt u maximaal vergoed voor:

Bagage € 12.500,-
Kostbaarheden
- beeld-, geluids,- en computerapparatuur (inclusief software) € 5.000,-
- sieraden  € 1.250,-
- horloges € 1.250,-
- geld € 1.500,-

Heeft u hogere bedragen verzekerd? Dan krijgt u een evenredig deel van de betaalde premie terug als u dat vraagt.

Geneeskundige kosten
Verzekerde bedragen
5.22 Wij vergoeden maximaal de verzekerde bedragen die staan in het dekkingsoverzicht voor geneeskundige en tandheelkundige kosten.

Verpleegklasse
5.23 Wij vergoeden geneeskundige kosten op basis van de verpleegklasse waarvoor u op het moment van de gebeurtenis bent verzekerd in Nederland.

Kwaliteit medische zorg
5.24 Wij willen u de kwaliteit van de geneeskundige behandeling en de goede samenwerking met ziekenhuizen en artsen garanderen. Daarom hebben SOS International en de Europeesche het recht voor om te bepalen in welk ziekenhuis of door welke arts u zich moet laten behandelen.

Ongevallen
Bij overlijden
5.25 Overlijdt u of een medeverzekerde door een ongeval? En komt dit direct en alleen door dit ongeval? Dan keren wij het verzekerde bedrag voor overlijden uit. Dit bedrag vindt u in het dekkingsoverzicht. Heeft u eerder al een uitkering voor blijvende invaliditeit ontvangen? Dan halen wij dat bedrag van de uitkering voor overlijden af.

Bij blijvende invaliditeit
5.26 Wordt u door een ongeval blijvend invalide? En komt dat direct en alleen door dit ongeval? Dan krijgt u een uitkering voor blijvende invaliditeit.
5.27 Hoeveel u uitgekeerd krijgt, hangt af van welk letsel u heeft. Voor de hoogte van de uitkering bepalen wij het percentage dat u blijvend invalide bent. Hiervoor gebruiken wij de richtlijnen van de American Medical Association (AMA-guide). Aangevuld met die van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie (NVvN),. We houden hierbij geen rekening met wat de invaliditeit betekent voor uw (toekomstige) beroep of uw (toekomstige) bezigheden. Het percentage van het verzekerde bedrag dat u krijgt, is gelijk aan het percentage van blijvende invaliditeit.

5.28 Wij stellen het percentage van blijvende invaliditeit pas vast als u niet verder kunt genezen. Dus op het moment dat uw toestand niet meer verandert. Is dit binnen 24 maanden na de melding van het ongeval nog niet het geval? Dan bepalen wij hoe invalide u bent op basis van de invaliditeit die wij in de toekomst verwachten. Hiervoor gebruiken wij de laatste medische informatie.

Bij meer dan één ongeval
5.29 Bent u betrokken bij meer dan 1 ongeval? Dan krijgt u nooit meer dan 1 keer het maximaal verzekerde bedrag voor blijvende invaliditeit dat in het dekkingsoverzicht staat.

Bestaande kwaal
5.30 Worden de gevolgen van een ongeval vergroot doordat u al (geestes)ziek bent? Of door een abnormale toestand van lichaam of geest? Dan keren wij nooit meer uit dan dat wij voor hetzelfde ongeval aan een volledig gezond persoon zouden hebben vergoed.

Bestaande invaliditeit
5.31 Was u al invalide? En verergert dat door een ongeval? Dan kijken we naar hoe invalide u was vóór het ongeval en hoe invalide u bent ná het ongeval. We gaan uit van de uitkering die u zou krijgen ná het ongeval en trekken daarvan een bedrag af voor uw invaliditeit van vóór het ongeval.

Overlijden door het ongeval tijdens vaststelling blijvende invaliditeit
5.32 Overlijdt u aan de gevolgen van het ongeval voordat wij het percentage van blijvende invaliditeit hebben bepaald? Dan keren wij alleen uit op basis van het verzekerde bedrag voor overlijden.

Overlijden door een andere oorzaak dan het ongeval tijdens vaststelling blijvende invaliditeit
5.33 Overlijdt u aan een andere oorzaak dan het ongeval voordat wij hebben bepaald hoe invalide u bent? Dan gebruiken we de laatste informatie die wij over uw invaliditeit hebben om uit te rekenen hoe hoog de uitkering is

Wettelijke rente
5.34 Hebben wij binnen 12 maanden na het ongeval nog niet vastgesteld hoe invalide u bent? Dan keren wij u ook de wettelijke rente over de uitkering uit, verminderd met eventuele voorschotten die wij op de uitkering hebben gegeven. Dit doen we vanaf de 365ste dag na het ongeval. Het maximum percentage is 8%.

Meerdere verzekeringen
5.35 Heeft u meer dan één reisverzekering bij ons afgesloten? Dan krijgt u maximaal vergoed:
Uitkering bij overlijden
- algemeen € 125.000,-
- (winter)sport € 12.500,-
- zonder helm op een motor of scooter rijden € 2.000,-
Uitkering bij blijvende invaliditeit
- algemeen € 175.000,-
- (winter)sport € 50.000,-
- zonder helm op een motor of scooter rijden € 2.000,-
Heeft u hogere bedragen verzekerd? Dan krijgt u een evenredig deel van de premie die u betaalt terug als u dat vraagt.
 

 

6 WANNEER KRIJGT U GEEN VERGOEDING?

Premie niet betaald
6.1 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp als u de premie voor deze verzekering niet heeft betaald.

Opzet
6.2 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp als u met opzet een oneerlijk verzoek om vergoeding heeft gedaan. U krijgt dan ook geen vergoeding voor de onderdelen waarover u wel eerlijk bent geweest. 6.3 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp bij schade die met opzet of met de wil of toestemming van u of een medeverzekerde wordt veroorzaakt of die door bewuste roekeloosheid ontstaat. Behalve als u of een medeverzekerde overlijdt of opgespoord moet worden. Dan vergoeden wij de kosten van opsporing en vervoer van het stoffelijk overschot.

6.4 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp als u of een medeverzekerde opzettelijk niet de waarheid vertelt.
Of als u of een medeverzekerde niet volledig over een schade of gebeurtenis bent. Of als u of een medeverzekerde fraude pleegt. Kosten die wij al vergoed hebben zullen wij dan terugvorderen.

Onjuiste informatie bij de aanvraag
6.5 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp als u bij de aanvraag van de verzekering niet alle of niet de juiste informatie heeft gegeven over uw situatie, en als wij de verzekering niet zouden hebben gesloten als wij de juiste informatie meteen hadden gehad. Kosten die we al vergoed hebben, zullen wij dan terugvorderen.
6.6 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp als u bij de aanvraag van de verzekering niet alle of niet de juiste informatie heeft gegeven over uw situatie, met de opzet ons te misleiden. Kosten die we al vergoed hebben zullen wij dan terugvorderen.

Misdrijf
6.7 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp bij schade die ontstaat terwijl u een misdrijf pleegt. Of meedoet aan een misdrijf. Of probeert een misdrijf te plegen. Behalve als u of een medeverzekerde overlijdt of opgespoord moet worden. Dan vergoeden wij de kosten van opsporing en vervoer van het stoffelijk overschot.

Alcohol en drugs
6.8 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp bij schade die ontstaat doordat u of een medeverzekerde onder invloed bent van alcohol, bedwelmende, opwekkende of soortgelijke middelen. Behalve als u of een medeverzekerde overlijdt of opgespoord moet worden. Dan vergoeden wij de kosten van opsporing en vervoer van het stoffelijk overschot.

Molest, atoomkernreacties, kaping en verbeurdverklaring
6.9 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp bij schade die ontstaat door molest, atoomkernreacties, het bijwonen van een kaping en verbeurdverklaring. Een verbeurdverklaring is het in beslag nemen van voorwerpen door een overheid of andere instantie.

Deze gebeurtenissen zien wij als molest:
- binnenlandse onlusten: georganiseerde gewelddadige handelingen op verschillende plaatsen binnen een staat;
- burgeroorlog: een gewelddadige strijd tussen meerdere inwoners van een zelfde staat;
- gewapend conflict: als staten of georganiseerde partijen elkaar (of de een de ander) bestrijden met wapens of militaire machtsmiddelen, en ook een gewapend optreden van een Vredesmacht der Verenigde Naties;
- muiterij: een georganiseerde gewelddadige beweging van leden van de gewapende macht, die is gericht tegen het gezag waaronder zij gesteld zijn;
- oproer: een georganiseerde plaatselijke gewelddadige beweging, gericht tegen het openbaar gezag;
- opstand: georganiseerd gewelddadig verzet binnen een staat, gericht tegen het openbaar gezag.

Overschrijden van reisduur
6.10 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp bij schade die ontstaat na de op het polisblad genoemde einddatum. Behalve als uw reis langer duurt door een onvoorziene en onverwachte vertraging buiten uw wil.

Gevaarlijke werkzaamheden of activiteiten
6.11 Wij vergoeden geen kosten of verlenen geen hulp voor schade die ontstaat tijdens het beoefenen van werkzaamheden of activiteiten die voor u gevaarlijk zijn. Wij doen dit wel als u overlijdt of opgespoord moet worden.

Sport
6.12 Als u voor combinatie 1 heeft gekozen vergoeden wij geen kosten en verlenen geen hulp bij schade die ontstaat door het beoefenen van de volgende sporten:
- wintersport: elke sport op sneeuw of ijs. Wel verzekerd is:
- sleeën door kinderen tot 14 jaar;
- schaatsen;
- langlaufen.
- bergsport: sport op wegen of terreinen die alleen door ervaren bergsporters of onder leiding van ervaren bergsporters begaanbaar zijn;
- luchtsport: elke sport in de lucht, zoals parachutespringen, ballonvaren, zweefvliegen, parapente, sport-, ultralight- en microlightvliegen;
- watersport: behalve duiken elke sport in of op het water met een meer dan normaal risico, zoals rafting, canyoning flottage, hydrospeed, skyboot, wildwaterkanoën en wedstrijdzeilen op zee;
- overige sporten: elke andere sport met een meer dan normaal risico die niet onder winter-, berg-, lucht- en watersport valt, zoals vechtsporten, rugby, wielerwedstrijden en wedstrijden te paard. Behalve als u of een medeverzekerde overlijdt of opgespoord moet worden. Dan vergoeden wij de kosten van opsporing en vervoer van het stoffelijk overschot.

De volgende sporten zijn nooit verzekerd:
- ijshockey;
- (freestyle) skispringen;
- speedskiën;
- de voorbereiding op, of deelname aan wintersportwedstrijden, behalve Gästerennen en Wisbiwedstrijden;
- het varen op zee met vaartuigen die niet geschikt of uitgerust zijn voor de zeevaart;
- solovaren op zee.

Wedstrijden met motorvoer- en motorvaartuigen
6.13 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp voor schade die ontstaat tijdens het voorbereiden op, of deelnemen aan, snelheids-, record- en betrouwbaarheidsritten/- races met motorvoer- en motorvaartuigen. Behalve als u of een medeverzekerde overlijdt of opgespoord moet worden. Dan vergoeden wij de kosten van opsporing en vervoer van het stoffelijk overschot.

Negeren van verbod of waarschuwing
6.14 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp voor schade die ontstaat tijdens het beoefenen van activiteiten waarbij u met opzet een verbod of waarschuwing negeert. Of als hieraan bijzondere gevaren zijn verbonden. Behalve als u of een medeverzekerde overlijdt of opgespoord moet worden. Dan vergoeden wij de kosten van opsporing en vervoer van het stoffelijk overschot.

Behandeling buiten Nederland van te voren bekend
6.15 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp voor schade die ontstaat door: 
- een ziekte, aandoening of afwijking waarvoor u al voor het begin van de reis in het buitenland onder behandeling was.
- een ziekte, aandoening of afwijking waarvoor u (mede) op reis bent gegaan om behandeld te worden.

(poging tot) Zelfdoding
6.16 Wij vergoeden geen kosten die (in)direct te maken hebben met een poging tot zelfdoding van u of een medeverzekerde. Behalve als u of een medeverzekerde overlijdt of opgespoord moet worden. Dan vergoeden wij de kosten van opsporing en vervoer van het stoffelijk overschot.

Niet verzekerde voorwerpen
6.17 U krijgt geen vergoeding bij beschadiging, diefstal of verlies van:
- bergsport-, luchtsport- en wintersportartikelen, behalve langlaufartikelen.
- geld. Hieronder vertaan wij gangbare munten, bankbiljetten en cheques.
- waardepapieren (anders dan geld), creditcards, bankpassen of pinpassen, manuscripten, aantekeningen en concepten
- abonnementen, seizoenkaarten, pasjes, entreebewijzen en dergelijke die u niet nodig heeft tijdens de reis.
- handelsgoederen en monstercollecties
- dieren
- antieke voorwerpen, kunstvoorwerpen of voorwerpen met een verzamelwaarde.
- luchtvaartuigen (waaronder val- en zweefschermen) inclusief accessoires en toebehoren.
- vaartuigen inclusief accessoires en toebehoren. Zeil- en surfplanken, kano’s en opblaasbare boten zijn wel verzekerd.
- (motor)voertuigen, inclusief aanhangers, accessoires en toebehoren. Fietsen, kinderwagens, rolstoelen, sneeuwkettingen, autoradio, imperiaal, bagagebox en fietsdrager zijn wel verzekerd.

Geen handbagage
6.18 U krijgt geen vergoeding voor beschadiging, diefstal of verlies van geld, kostbaarheden en reisdocumenten als u deze niet als handbagage vervoert als u per bus, trein, boot of vliegtuig reist.

Slijtage
6.19 Wij vergoeden geen schade die is ontstaan door normaal gebruik. Zoals verroesting, slijtage, verkleuring, veroudering, vervorming, verrotting en chemische aantasting.

Weersinvloeden
6.20 Wij vergoeden geen schade door langzaam inwerkende invloeden van milieu, zon of weer. Zoals bijvoorbeeld roest of rotting.

Eigen gebrek
6.21 Wij vergoeden geen schade door eigen gebrek. Zoals een constructiefout van een voorwerp.;

Lichte beschadiging
6.22 U krijgt geen vergoeding voor beschadiging van voorwerpen als u deze daarna nog normaal kunt gebruiken. Dit geldt ook voor ontsieringen, zoals krassen of deuken.

Gevolgschade
6.23 U krijgt geen vergoeding voor schade die het gevolg is van schade aan de bagage zelf. Dit geldt niet voor 5.16, 5.17, 5.18, en 5.20.

Onvoldoende voorzorgsmaatregelen
6.24 U bent verplicht normale voorzorgsmaatregelen te nemen om beschadiging, verlies of diefstal tegen te gaan. Had u in de gegeven situatie betere voorzorgsmaatregelen kunnen treffen? Dan vergoeden wij de schade niet.

Onvoldoende toezicht
6.25 Heeft iemand uw geld, kostbaarheden of reisdocumenten gestolen? En heeft u deze zonder toezicht achtergelaten in:
- een ruimte die niet goed kon worden afgesloten?
- een ruimte die ook geopend kan worden door andere personen dan de verzekerden Dan vergoeden wij de schade niet.

Geneeskundige kosten
Geen onzekere gebeurtenis
6.26 Wij vergoeden geen geneeskundige en tandheelkundige kosten:
- als u voor of bij het begin van deze verzekering al wist dat u deze kosten moest maken.
- voor een ziekte, aandoening of afwijking waarvoor u al voor het begin van de reis in het buitenland onder behandeling was.
- voor een ziekte, aandoening of afwijking waarvoor u (mede) op reis bent gegaan om behandeld te worden.

Nationaliteit land van behandeling
6.27 Wij vergoeden geen geneeskundige en tandheelkundige kosten voor een behandeling in het land waarvan u de nationaliteit bezit als deze te maken heeft met een ziekte, aandoening of afwijking die al voor uw reis bestond of klachten veroorzaakte.

Geen erkende arts
6.28 Wij vergoeden geen geneeskundige en tandheelkundige kosten als de (tand)arts of het ziekenhuis niet als zodanig erkend is door de bevoegde instanties.

Geen Nederlandse Zorgverzekering
6.29 Wij vergoeden geen geneeskundige en tandheelkundige kosten als blijkt dat u tijdens de reis niet verzekerd bent voor ziektekosten bij een Nederlandse zorgverzekeraar.

Ongevallen

Ziekte
6.30 U of een medeverzekerde krijgt geen vergoeding voor ongevallen (mede)veroorzaakt door een ziekte of door een abnormale toestand van lichaam of geest.

Niet voldoen aan verplichtingen
6.31 Wij vergoeden geen kosten en verlenen geen hulp als u niet aan uw verplichtingen voldoet. U moet bijvoorbeeld schade proberen te voorkomen of meewerken bij de behandeling van een schade. Uw verplichtingen staan in artikel 8.

 

7 HOE HANDELEN WIJ UW SCHADE AF?

Vaststellen en afhandelen van de schade
7.1 De Europeesche Verzekering stelt vast hoeveel schade u heeft en handelen uw schade af. Dit doen wij met behulp van de gegevens en inlichtingen die u ons geeft.

Uitbetaling
7.2 Wij betalen zo snel mogelijk nadat wij alle gegevens hebben ontvangen die nodig zijn om de schade te beoordelen.
7.3 Alle verzekerden hebben recht op vergoeding. Wij betalen de vergoeding aan u, behalve als medeverzekerden schriftelijk bezwaar maken vóórdat wij de vergoeding hebben overgemaakt. Bent u of een verzekerde overleden? Dan hebben de  erfgenamen van verzekerde ook recht op vergoeding. Een erfgenaam moet altijd een verklaring van erfrecht kunnen laten zien.

 

8 WAT ZIJN UW VERPLICHTINGEN?

Wij wijzen u op uw verplichtingen. Houdt u zich niet aan deze verplichtingen en schaadt u onze belangen? Dan heeft u geen recht op een schadevergoeding.

Contact opnemen met de Europeesche Hulplijn
8.1 Heeft u hulpverlening nodig of gaat u tijdens de reis kosten maken die u vergoed wilt krijgen? Dan moet u zo snel mogelijk de Europeesche Hulplijn bellen (+31 20 651 5777). Doet u dit niet, dan kan dit gevolgen hebben voor uw vergoeding. De hulpverlening van de Europeesche Hulplijn wordt uitgevoerd door SOS International.

Juiste gegevens opgeven en wijzigingen doorgeven
8.2 U bent verplicht om ons bij het aanvragen van de verzekering de juiste gegevens te geven. Ontdekken wij achteraf dat de gegevens op uw polisblad niet kloppen? Dan kan dat gevolgen hebben voor de schadevergoeding en de voortzetting van de verzekering. Zo nodig passen wij uw premie en/of de voorwaarden aan of beëindigen wij uw verzekering, eventueel met  erugwerkende kracht. U krijgt daarvan bericht.
8.3 U bent verplicht om wijzigingen aan ons door te geven. Gebeurt er iets tijdens de looptijd van uw verzekering dat wij moeten weten? Of verandert er iets dat een hoger risico kan opleveren? Dan moet u ons dit op de juiste wijze en binnen 1 maand laten weten.

Schade voorkomen
8.4 U moet er alles aan doen om schade te voorkomen en te verminderen.

Schade melden
8.5 U geeft ons alle informatie die wij nodig hebben om te bepalen of u recht heeft op een vergoeding en op welk bedrag. Stuur originele bewijsstukken, gegevens en documenten zo snel mogelijk naar ons of naar de deskundige(n) die wij hebben ingeschakeld.

Medewerking verlenen
8.6 Wij vragen u om mee te werken. Dat betekent dat:
- u aanwijzingen van ons, onze deskundigen of SOS International opvolgt;
- u volledig meewerkt aan de behandeling van de schade en onderzoeken;
- u niets doet wat onze belangen schaadt.
- u ons alle informatie geeft die nodig is om aan te tonen dat u recht heeft op vergoeding of hulp.
- u originele bewijsstukken, gegevens en documenten zo snel mogelijk stuurt naar ons of naar de deskundige(n) die we hebben ingeschakeld. Op verzoek stuurt u bepaalde stukken ook naar SOS International 
- u meewerkt als wij een schade op een ander willen verhalen.
- u ons de machtigingen verleent die wij die nodig hebben om de schade te kunnen behandelen.

8.7 Zorg ervoor dat u bij een verzoek om vergoeding uw verzekeringsgegevens en rekeningen voor ons beschikbaar heeft. Alle mededelingen en opmerkingen die u hierbij doet, helpen ons om de schade beter vast te stellen en het recht op vergoeding beter te bepalen.

Ziekte, ziekenhuisopname, ongeval of overlijden
Ongeval of ziekte
8.8 U bent verplicht bij ongeval of ziekte:
- onmiddellijk geneeskundige hulp te zoeken;
- alles te doen om zo snel mogelijk te herstellen;
- u door een door ons aangewezen arts te laten onderzoeken. Wij betalen de kosten hiervan;
- alle nodige en gevraagde informatie aan de arts door te geven.

Ziekenhuisopname
8.9 U bent verplicht een ziekenhuisopname als het mogelijk is vooraf, of anders binnen 1 week na opname per telefoon aan de Europeesche Hulplijn te melden.

Ongeval of overlijden
8.10 U of iemand namens u is verplicht om een ongeval of overlijden uiterlijk binnen 24 uur per telefoon aan de Europeesche Hulplijn te melden. Heeft u een ongeval gemeld, dan bent u verplicht:
- om per brief aan ons door te geven of u hierdoor (mogelijk) blijvend invalide wordt. Dit moet u zo snel mogelijk doen, maar uiterlijk binnen 1 jaar na de datum van het ongeval.
- bij overlijden sectie toe te staan als wij daarom vragen. Wij betalen de kosten hiervan.

Stuur altijd een schadeformulier op
8.11 U moet bij alle schade altijd een volledig ingevuld en ondertekend schadeaangifteformulier aan ons sturen. Doet u dit zo snel mogelijk , maar uiterlijk binnen 6 maanden na de gebeurtenis.

Bagage

Aangifte doen bij politie en beheerder
8.12 Bij schade door diefstal of verlies moet u:
- direct aangifte doen bij de politie in de plaats waar de schade plaatsvond. Is aangifte daar niet mogelijk? Dan moet u dit alsnog doen bij de eerste mogelijkheid die u heeft;
- dit in het hotel of appartement melden aan de directie of de beheerder.
Het schriftelijk bewijs van deze aangiften of meldingen moet u ons toesturen.

Aangifte doen bij vervoerbedrijf
8.13 Raakt u een voorwerp kwijt tijdens een reis met het openbaar vervoer? Of raakt het beschadigd tijdens de reis? Dan moet u hiervan direct aangifte doen bij bevoegd personeel van het vervoerbedrijf. Ook als u de verdwijning of beschadiging pas thuis ontdekt. Van deze aangifte laat u een vervoerdersverklaring opmaken die u naar ons toe moet sturen.

Bezit en waarde aantonen en onderzoek toestaan
8.14 Bij schade door diefstal moet u het bezit, de waarde en de ouderdom van de bagage kunnen aantonen door middel van originele aankoopnota’s, garantiebewijzen, opnamebewijzen van bank of giro, reparatienota’s of andere bewijsstukken die wij bij u opvragen.
8.15 Bij beschadiging moet u ons in staat stellen de bagage te onderzoeken, voordat reparatie of vervanging plaatsvindt.

Teruggevonden voorwerpen
8.16 U moet het ons zo snel mogelijk melden als verloren of vermiste voorwerpen zijn teruggevonden. Worden verloren of vermiste voorwerpen binnen 3 maanden na de schadedatum teruggevonden? Dan moet u deze terugnemen en
de schadevergoeding aan ons terugbetalen.

Geneeskundige kosten
8.17 U bent verplicht de schade zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen 12 maanden na de schadedatum, aan ons te melden. Als u dit niet doet krijgt u geen vergoeding.
8.18 Wij willen u wijzen op uw verplichtingen. Houdt u zich niet aan deze verplichtingen en schaadt u onze belangen? Dan heeft u geen recht op een schadevergoeding.

Terugbetalen ongedekte kosten
8.19 Rekeningen van ons of SOS International voor diensten en kosten die niet onder de dekking van de verzekering vallen, moet u binnen 30 dagen betalen. Anders kunnen wij tot incasso overgaan. De kosten hiervan zijn voor uw eigen rekening.
 

 

9 BEGRIPPENLIJST

Bagage:
- alle voorwerpen die u voor eigen gebruik (of als geschenk) meeneemt;
- alle voorwerpen die u tijdens de reis aanschaft;
- alle voorwerpen die u vooruitstuurt of die nagestuurd worden op het moment dat de verzekering geldig is. U moet hier altijd  en bewijs van hebben.

Familieleden:
- 1e graad: uw echtgenoot of echtgenote of de persoon met wie u samenwoont en met wie u een geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract heeft, ouders, adoptieouders, pleegouders, stiefouders, schoonouders, kinderen, adoptiekinderen, pleegkinderen en stiefkinderen; 
- 2e graad: broers, zussen, grootouders, kleinkinderen, schoonzonen, schoondochters, zwagers en schoonzussen.

Geld: geldige betaalmiddelen in de vorm van munten, bankbiljetten en cheques.

Kinderen: uw eigen kinderen, uw geadopteerde kinderen, uw pleegkinderen en uw stiefkinderen.

Kostbaarheden:
- beeld- en geluidsapparatuur (zoals televisie, radio, foto, film, video en dergelijke, inclusief toebehoren en accessoires);
- computerapparatuur (inclusief software);
- autoradiofrontje;
- (auto)telefoonapparatuur (waaronder mobiele telefoons);
- sieraden (dit zijn juwelen, echte parels, voorwerpen van edelmetaal of edelgesteente);
- horloges;
- voorwerpen van bont;
- kijkers en andere optische instrumenten.

Reisgenoot: een persoon met wie u samen een reis en/of verblijf heeft geboekt. Deze persoon staat op het boekings of reserveringsformulier vermeld, maar niet als verzekerde op uw polisblad.

Reisdocumenten: Documenten die u nodig heeft tijdens de reis:
- paspoorten;
- visa;
- toeristenkaarten;
- identiteits-, kenteken- en rijbewijzen;
- reisbiljetten en campingcarnets.

Sport:
- wintersport: elke sport op sneeuw en/of ijs.
- bergsport: sport op wegen of terreinen die alleen door ervaren bergsporters of onder leiding van ervaren bergsporters egaanbaar zijn.
- luchtsport: elke sport in de lucht.
- watersport: elke sport in of op het water met een meer dan normaal risico.
- overige sporten: elke andere sport met een meer dan normaal risico die niet onder winter-, berg-, lucht- en watersport vallen.

Vervoermiddel:
- de personen-, kampeer- of bestelauto, motor of scooter met een Nederlands kenteken. Het besturen hiervan moet toegestaan zijn met een rijbewijs A of B. U moet de reis vanuit de woonplaats in Nederland maken.
- de aanhangwagen, toercaravan, vouwkampeerwagen, boottrailer, bagageaanhangwagen of zijspan.
- een vervangend vervoermiddel als uw vervoermiddel uitvalt. Ook als het een buitenlands kenteken heeft.

Nieuwwaarde: het bedrag dat u nodig heeft om een nieuw voorwerp te kopen. Het voorwerp is van dezelfde soort en kwaliteit als het oude voorwerp.

Dagwaarde: de nieuwwaarde van het voorwerp min een bedrag voor veroudering of slijtage.

Marktwaarde: de marktprijs van het voorwerp als u dat net voor de schade zou hebben verkocht.

Geneeskundige kosten: de medisch noodzakelijke kosten van:
- artsenbezoek,
- door een arts voorgeschreven behandelingen, onderzoeken en medicijnen
- ziekenhuisopname en operatie - vervoer naar de dichtstbijzijnde plaats waar u de geneeskundige behandeling kunt krijgen, en terug. Dit vervoer moet plaatsvinden in het land waar verzekerde bij begin van het vervoer aanwezig was.
- eerste prothesen en krukken die u na een ongeval nodig heeft en die een arts voorschrijft. Dit gebeurt op basis van het Nederlands Orthobandatarief.

Tandheelkundige kosten: de medisch noodzakelijke kosten voor:
- de tandarts die u behandelt;
- behandelingen en onderzoeken op advies van een (tand)arts;
- medicijnen of verbandmiddelen die een (tand)arts voorschrijft;
- röntgenfoto’s.

Ongeval: Onder een ongeval verstaan wij een gebeurtenis waarbij u letsel oploopt door plotseling geweld van buitenaf. Het letsel moet zijn vastgesteld door een arts. Onder een ongeval verstaan wij ook de volgende gebeurtenissen:
- bevriezing, verdrinking, verstikking of zonnesteek;
- verhongering, verdroging, uitputting en zonnebrand veroorzaakt doordat u onvoorzien geïsoleerd raakt;
- acute vergiftiging door iets anders dan voedings-, genot of geneesmiddelen;
- besmetting door ziektekiemen bij een onvrijwillige val in water of een andere stof;
- een wondinfectie of bloedvergiftiging door het ongeval;
- complicaties en verergeringen door de eerste hulp die u krijgt na het ongeval, of door een medisch noodzakelijke behandeling die u na het ongeval krijgt;
- het plotseling scheuren van spieren of pezen en het plotseling oplopen van een verstuiking of ontwrichting.